Nye regler utelukker triker
og sykler med sidevogn fra kollektivfeltet (og sambruksfelt) etter 8.feb-08.
Det er imidlertid fortsatt tillatt å bruke 2-hjulinger der. 2-hjuls motorsykkel
med tilhenger er ikke omtalt, og da kan nok de kjøre der.
For å kjøre med henger bak
MC må sykkelen vises og godkjennes med hengerfeste. Normalt blir sykkelen
godkjent med en hengervekt lik halve sykkelens egenvekt. Trafikkstasjonene er
begynt å innskjerpe at hengerfestene skal være produsert i henhold til
EU-direktiv 97/24 kap.10. Husk derfor å få med dokumentasjon på dette ved kjøp
av nytt hengerfeste.
Sidevognssykkel må ha brems
på sidevognen for å kunne godkjennes med henger, men da legges også sykkelens
og sidevognens samlede vekt til grunn for hengervekten.
Utdrag fra
kjøretøyforskriften om vekter på MC
Utdrag fra
kjøretøyforskriften om hengerfeste på MC
For å kjøre med henger bak
MC må sykkelen ha godkjent hengerfeste. Hengeren kan være 125 cm bred og 250 cm
lang i Norge. I utlandet kan det være andre regler (for eksempel maks bredde
100 cm). Vær oppmerksom på at selv om en sidevognsekvipasje eller trike er
bredere, er det fortsatt ikke tillatt å ha bredere henger enn 125 cm i henhold
til regelverket.
Utdrag fra
forskrift om bruk av kjøretøy, trekking av henger
Krav til mønsterdybde på MC
og MC-henger er som på bil: 1,6 mm om sommeren og 3 mm om vinteren. På
motorsykkel er det tillatt å pigge sommerdekk, forutsatt at mønsterdybden er
minst 3 mm. Det må være tilnærmet like mange pigger i alle piggdekk. Se også
kjøretøyforskriftens §13-5. Det må være like dekk på samme aksling, slik at
trike må ha pigger på begge bakhjulene. Det er imidlertid ikke lenger påbud om
pigger i alle hjul på kjøretøyet, slik at det da er tillatt å pigge bare ett
hjul på en MC. Sidevognshjul er (som regel) ikke på samme aksling som noen av
motorsykkelens hjul, og da kan altså sidevognshjulet være upigget, mens
sykkelens hjul er pigget.
Utdrag fra
forskrift om bruk av kjøretøy, krav til hjul
Utdrag fra
kjøretøyforskriften om hjul til MC
For å kjøre trike (3-hjuls
motorsykkel) trengs kun førerkort klasse B.
Førerkortforskriften,
førerrett i klasse B
For å kjøre motorsykkel med
sidevogn må man ha førerkort klasse A.
Førerkortforskriften,
førerrett i klasse A
For å kjøre motorsykkel med
tilhenger holder det med førerkort klasse A (i Norge), både med og uten
sidevogn.
Førerkortforskriften,
førerrett i klasse A
Se linken: Diverse fartsgrenser
for MC
Motorsykler som er
førstegangsregistrert etter 17.juni 2003 må ha såkalt samsvarserklæring for å
bli registrert i Norge. Det betyr at det må dokumenteres at de er i samsvar med
en europeisk typegodkjenning. I praksis kan derfor sykler som er
førstegangsregistrert andre steder enn i Europa etter denne dato ikke registreres
i Norge. Selv om de senere har vært registrert i et annet europeisk land er de
ikke nødvendigvis i samsvar med en typegodkjenning. Flere land i Europa, bla
Tyskland, enkeltgodkjenner sykler selv om de ikke er typegodkjente, og denne
nasjonale enkeltgodkjenningen er ikke god nok for norske trafikkstasjoner.
Rådet er derfor å styre unna nyere bruktimporterte sykler dersom man ikke er
sikker på at de har en medfølgende samsvarserklæring.
Bruk av hjelm er påbudt på
alle motorsykler, også på triker og i sidevogner.
Forskrift om
sikringsutstyr, bruk av hjelm
Dersom det er aktuelle
lover/forskrifter/regelverk som burde ha vært omtalt her, hører vi gjerne fra
deg om det. Det gjelder også om vi i vanvare skulle ha kommet med feilaktige
opplysninger (Vi kan ikke ta ansvar for mulige feil). Send oss en e-mail
om det her.